Heroes united!

Alla som känner mig vet att Kiss är mitt all-time favourite band. För detta får jag ta en del skit ibland, då Kiss aldrig fått särskilt mycket cred bland musikaliska finsmakare. Att jag gillar Kiss så mycket beror på många olika faktorer och naturligtvis en stor del nostalgi, då de var mina första riktiga idoler. 

Nostalgi eller inte anser jag dock att de (framför allt Paul Stanley) är grymt underskattade som musiker och låtskrivare. Man säljer inte över 80 miljoner plattor och turnerar för utsålda arenor i över 30 år om man inte har hållbart låtmaterial. Punkt slut.

Ett annat band som jag upptäckte långt senare i livet är Led Zeppelin. Ett band som i motsats till Kiss alltid varit högt respekterade i musikerkretsar och som alltid överösts med cred från alla möjliga håll. Med all rätt förvisso, då deras meritlista är smått otrolig.

Hur som helst var Led Zeppelin en stor musikalisk inspiration för Kiss under tidigt 70-tal och Kiss har vid ett flertal tillfällen jammat på bland annat "Whole Lotta Love" under sina konserter. Måste därför varit extra kul för dem när självaste Jimmy Page dök upp på deras senaste konsert i London. Här är bilder från backstage ihop med Paul Stanley och Eric Singer:

Kiss & Jimmy Page

Härligt att se tycker jag och Jimmy ser ju inte ut att ha tråkigt heller... Ett litet gästspel på nästa Kiss-platta hade kanske fått tyst på en del Kiss-föraktande musikjournalister? Vem vet.

Martin
Twist Action Heroes


Kommentarer
Postat av: hej hej

antar att ni ska på utställningen?



http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article891842/Hjartat-bankar-for-Kiss.html

2010-06-04 @ 11:40:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0