Rhino Bucket + The Slide (f.d. Monroe Lips) på The Rock i Köpenhamn, 100113

Davs!

Igår var vi som bekant på The Rock i Köpenhamn. Malmöbandet The Slide (f.d. Monroe Lips) hade fått som uppgift att värma upp publiken innan "storheterna" Rhino Bucket spelade. Med facit i hand borde det varit tvärtom... Nu tror alla säkert att jag skriver så bara för att jag råkar känna killarna i The Slide, men faktiskt inte. Jag har ju hört deras låtar flera gånger innan, så jag är nog snarare mer kritisk än genomsnittslyssnaren.

Hur som helst: The Slide äntrade scenen på utsatt tid inför en tråkig publik som dessutom stod på tryggt tvåmetersavstånd från scenen, så det var inte den tacksammaste uppgiften att försöka skapa någon form av stämning, men de lyckades få igång lite klapp åtminstone i de snabbare låtarna. The Slide var tighta, hungriga och gjorde ett förbannat bra gig utifrån de förutsättningar som fanns. Finns inte så mycket mer att säga faktiskt. Well done!

Så Rhino Bucket... Ja, vad ska man säga? Jag hade ganska höga förväntningar då man tycker det borde borga för viss kvalitet med en gammal AC/DC-trummis och en gammal Kix-gitarrist i bandet, men njae... Hade de varit ett demoband i 20-årsåldern hade jag nog tyckt att de var snuskigt tighta och lätt skulle kunna bli stora, men hallå!? Detta är rutinerade musiker i medelåldern och då ska det väl fan vara bättre än såhär? De lät som ett band man hade kunnat tycka var helt OK på Sweden Rock Festivals demoscen. Typ. Ett halvtaskigt AC/DC-plagiat är nog bästa beskrivningen jag kan komma på.

Att sedan trummisen Simon Wright liknande någon random gubbe i kassan på Konsum, bassisten Reeve Downes ett Iron Maiden-fan från 1985 och sångaren/gitarristen Georg Dolivo en fetare version av den blonde killen i Spinal Tap-filmen är ju egentligen oväsentligt. Men jag var bara tvungen att säga det. Den enda i bandet med lite star quality var gitarristen Brian Forsythe, som kom undan med hedern i behåll trots ett stort Ron Wood-komplex. Han levererade ett par riktigt sköna solon och såg dessutom i alla fall LITE ut som att han var med i ett rockband.

Summan av kardemumman: 1-0 till The Slide. De spelade bäst, de var snyggast och de gjorde att resan över bron inte kändes helt bortkastad! Det tackar vi för.

Martin
Twist Action Heroes


Kommentarer
Postat av: monta

Vilken grej baloo!

2010-01-15 @ 18:32:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0