En solig dag i fyndens tecken...

När jag idag välkomnades av solens milda värme som ömsint omfamnade min vinterfnasiga och köldskadade lekamen kände jag för första gången på länge en sann tillfredsställelse av att bara leva. Tyvärr gör ju jobbet att man trots detta lyckorus tillbringat större delen av dagen inomhus, men bara synen av solen genom fönstret bidrar till att pulsen ökar och en känsla av allmänt välbefinnande sprider sig i kroppen.

Det finns således hopp om livet även i år och en absurd längtan efter lata dagar i Folkets Park, bad i Västra Hamnen, promenader längs Ribersborg och galna upptåg i nätter som aldrig tar slut tar över all normal tankeverksamhet. Jag tror inte att jag är skapt för att leva i detta klimat. Eller är det kanske så att våra bistra vintrar gör min kärlek till solen och värmen ännu starkare? Vad vet jag.

Jag kan hur som helst inte beskriva i ord hur mycket jag längtar efter sommaren och jag hoppas av hela mitt hjärta att den blir lika fin som förra året. Det enda smolket i glädjebägaren är att det är för mycket (!) bra festivaler och konserter i år! Jag har helt enkelt inte råd och möjlighet att åka på allt jag vill. Snacka om I-landsproblem, men det är faktiskt irriterande. Sonisphere, Sweden Rock Festival, Metaltown, West Coast Riot, Kiss och AC/DC = ca 15,000:- om man räknar in mat och resor. Det är nästan lika mycket som den där New York-resan jag så länge velat göra... Fan. Man borde blivit kriminell.

Dyra var däremot inte mina skivfynd som jag sprang på hos Repeat Records i Lund idag! För den nätta summan om 240 riksdaler fick jag följande:

* L.A. Guns - "L.A. Guns" (1988) i originalpress på vinyl. I perfekt skick! Classic sleaze...



* The Hellacopters - "By The Grace Of God" (2002) i USA-press med bonusspår på digipack-CD. Nu har jag detta mästerverk i tre olika exemplar, men den var så jävla snygg!

The Hellacopters – It's Good But It Just Ain't Right

The Hellacopters - By The Grace Of God

* Iggy & The Stooges - "Raw Power" (1973) remastrad på CD. Punkfarfar i sina glansdagar!

The Stooges – Raw Power

* The Kinks - "Kinks" (1964) på CD. Så klassiskt att kommentarer är överflödiga.

The Kinks – You Really Got Me

* Ulf Lundell - "Män utan kvinnor" (1997) på CD. Han är som bäst när han är riktigt bitter och nydumpad.

Ulf Lundell – Fullt Ut

Väldigt blandad kompott, men alla dessa plattor är definitivt värda en lyssning om du inte redan hört dem!

Tycker fortfarande det är fantastiskt att gå in i riktiga skivbutiker och känna den där speciella lukten som påminner lite om gammalt bibliotek. Gå runt och bläddra och titta på alla omslag. Låta sig förföras på nytt av någon gammal klassiker man kanske haft på kassett när man var liten och unna sig att faktiskt köpa skivan. Nicka lite medhållande åt någon annan nörd som håller i en skiva man själv älskar.

Spotify, YouTube och Pirate Bay i all ära, men visst är det roligare att faktiskt köpa en skiva och sitta och bläddra i häftet medan man suger in musiken tillsammans med texterna? Eller är det kanske jag som börjar bli gammal?

Martin
Twist Action Heroes



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0